Taxisector argwanend tegenover komst Uber X

The inscription "Death to Uber" is tagged onto a wall at the Porte Maillot traffic roundabout on June 25, 2015 in Paris, as taxi drivers stage a demonstration/blockade. Protests against ride-booking app Uber turned violent on June 25 in France, as Taxi drivers in France are furious over an Uber service called UberPOP, which puts customers in touch with private drivers at prices lower than those of traditional taxis. The French Interior minister Cazeneuve said on June 25 the UberPop vehicles must be seized when caught in the act, and that the UberPop service is illegal in France. AFP PHOTO / LOIC VENANCE

Uber is van plan om binnenkort met Uber X uit de startblokken te schieten, een variant van de app waarbij er gewerkt wordt met professionele in plaats van particuliere chauffeurs. De taxisector kijkt met argusogen naar deze nieuwe plannen.

Uber leeft sowieso op op gespannen voet met de officiële taxichauffeurs en het lijkt erop dat deze nieuwe dienst die verhouding nog meer op de spits zal drijven. «Op zich is het een goede zaak dat ze binnen een wetgevend kader willen vallen», zegt Pierre Steenberghen van de taxivereniging GTL in De Tijd. «Maar dan moeten ze zich ook wel houden aan het wettelijk kader. En het is maar zeer de vraag of ze dat zullen doen.»

In België zijn er vandaag twee verschillende regimes voor dit soort vervoersdiensten. Enerzijds is er de klassieke taxi, die als een universele dienst van openbaar nut wordt gezien en streng wordt gereguleerd. Anderzijds is er de markt voor wat de wet als ‘limousines’ omschrijft. Dat is een weliswaar een vrije markt, maar wel eentje met beperkingen zodat een overlap met de taxi’s voorkomen kan worden.

De taxivereniging vreest dat Uber zich als een limousinedienst zal opstellen, maar de bijbehorende beperkingen van dit statuut aan zijn laars zal lappen. GTL vreest dat ze de voordelen van het ene statuut willen koppelen aan die van het andere statuut om zo de nadelen van beide systemen te omzeilen.

Zo moeten limousines bijvoorbeeld werken met een minimumprijs van 90 euro per uur en moet er minstens voor drie uur geboekt worden. Het is dus niet de bedoeling dat ze zomaar eender wie oppikken en afzetten, want dat is de rol van een klassieke taxi.

«Uber kan het zich permitteren om met verlies te draaien om marktaandeel te winnen, dat hebben ze in het buitenland voldoende bewezen. En dan kunnen de taxi’s zich niet met gelijkaardige wapens verdedigen», legt Steenberghen uit. Momenteel werkt de Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet aan een modern wetgevend kader dat deze praktijken beter moet reguleren.