Herken jij de geheim verborgen boodschappen in deze logo's?

door
Kevin
Leestijd 1 min.

Een goed logo is belangrijk. Zo trok de provincie Vlaams-Brabant eerder dit jaar nog 73.000 euro uit voor een nieuw logo en kreeg het ook bakken kritiek toen de inwoners niet tevreden bleken. Er steekt dus heel wat werk achter de bekendste logo's en vaak bevatten ze ook nog een verborgen boodschap.

Neem bijvoorbeeld het bovenstaande logo van FedEx, dat doorheen de jaren al meer dan veertig prijzen in de wacht sleepte. Wie naar de ruimte tussen de 'E' en de 'x' kijkt ziet een pijl, die de "richting, snelheid en precisie" van het bedrijf zou vertegenwoordigen.

Ook Sony Vaio steekt meer betekenis achter de letters. Het logo bestaat uit twee delen: de zwierige 'v' en 'a' beelden een analoog signaal uit, terwijl de 'i' en 'o' de binaire 1 en 0 van een digitaal signaal voorstellen. Samen spellen de letters 'vaio' maar het logo beeldt ook de technologische evolutie van analoog naar digitaal uit.

Op het eerste zicht lijkt het pijltje onder de letters van Amazon niet veel te beteken maar de bedoeling is tweevoud: enerzijds stelt het de lach van een tevreden klant voor en anderzijds gaat de pijl van 'a' tot 'z', waarmee het winkelbedrijf duidelijk wil maken dat ze werkelijk alles aanbieden.

 

Het symbool voor de Tour de France is er nog zo eentje dat met de letters speelt. Als je eventjes naar de 'R' staart, kan je een wielrenner ontwaren.

 

Niet elk logo heeft letters. Op het eerste zicht verkiest Toyota ook gewoon één symbool in plaats van de volledige naam, maar met een beetje speurwerk ontdek je dat elke letter van het automerk verborgen zit in de drie cirkels.

Carrefour is nog zo'n bedrijf dat zijn letters, of in dit geval letter, verhult. Als je concentreert op de witte ruimte tussen de twee pijlen, komt er plots een 'C' tevoorschijn. Als je bovendien weet dat carrefour Frans is voor kruispunt, snap je ook meteen vanwaar de twee pijlen komen.

De wereldbol van Wikipedia gonst ook van de symboliek. De verschillende symbolen beduiden de vele talen waarin de online-encyclopedie beschikbaar is, terwijl de ontbrekende puzzelstukjes de afwezige talen en artikels die nog niet geschreven zijn symboliseren.

Het Zwitserse Toblerone gebruikt een tekening van de befaamde Matterhorn als logo, maar wie goed kijkt ontdekt ook de exacte stad waar het chocolademerk zijn oorsprong vindt. In de tekening zit namelijk een beer verborgen, die ook terugkeert in het wapenschild van de stad Bern.

Ook het Museum of London maakt geografische verwijzingen. De levendige kleuren doen misschien aan een modern kunstwerk denken, maar beelden eigenlijk de stadsgrenzen doorheen de geschiedenis van deze metropool uit.