Weet jij wat deze bekende bedrijfsnamen betekenen?

IKEA, Starbucks, Google of Yahoo: het zijn stuk voor stuk namen van grote bedrijven die op het eerste zicht niet meteen iets te betekenen hebben. Toch schuilt er vaak een diepere betekenis achter de gekozen naam van deze wereldbedrijven.
door
Mare
Leestijd 1 min.

 1. IKEA

De oprichter van deze Zweedse meubelgigant, Ingvar Kamprad, is de inspiratie voor zijn bedrijfsnaam niet zo ver gaan zoeken. De eerste twee letters zijn zijn initialen, aangevuld met de eerste letters van de naam van de boerderij en het dorp waar hij is opgegroeid: Elmtaryd en Agunnaryd.

2. Spotify

De naam van deze populaire streamingdienst is eerder per ongeluk ontstaan bij een brainstormsessie van medeoprichters Daniel Ek en Martin Lorentzon. Door een misverstand had Ek begrepen dat hun nieuwe product Spotify zou gaan heten. Nadien werd beslist om die naam gewoon te behouden, aangezien het ook een samentrekking is tussen ‘spot' en ‘identify'.

AFP /E. Dunand

3. Canon

Oorspronkelijk werd het bedrijf Kwanon gedoopt, naar het voorbeeld van een boeddhistische godin. In 1935 besloot het fototoestellenbedrijf echter om hun naam te vereenvoudingen om een wereldwijd publiek te kunnen aanspreken.

4. Yahoo

De merknaam Yahoo is een acroniem voor ‘Yet Another Hierarchically Officious Oracle', wat verwijst naar de begindagen van het bedrijf. Toen was de website niet meer dan een hiërarchische gestructureerde lijst met koppelingen. Officious Oracle werd eraan toegevoegd omdat het wat officiëler klonk en meer autoriteit uitstraalde.

AFP /D. Emmert

5. Skype

Ook hier is de merknaam ontstaan uit een samentrekking van de originele naam: Sky Peer-to-Peer, die later omgevormd werd tot Skyper en eindigde als kortweg Skype.

AFP / L. Bonaventure

6. Google

De oorsprong van de naam van deze technologiegigant ligt in de wiskunde. Een googol is namelijk een gigantisch groot cijfer waarbij de 1 gevolgd wordt door 100 nullen.

AFP /  P. Marcou

7. Lego

De merknaam Lego is een samentrekking van de Deense woorden ‘leg got' wat ook wel ‘speel goed' betekent. Bijzonder toepasselijk.

AFP /E. Dunand

8. Häagen-Dazs

De oprichters van dit merk speelden het strategisch en opteerden voor een Deense klinkende naam die het bedrijf meer authenticiteit en vakmanschap moest laten uitstralen. De woorden op zich hebben verder totaal geen betekenis.

9. Virgin

Intussen is heeft het bedrijf van Richard Branson wereldwijd naam en faam verworen, maar ooit zijn Branson en co begonnen als totale nieuwelingen in de bedrijfswereld. Toen een van zijn vroegere collega's droog opmerkte dat ze ‘complete maagden in de zakenwereld waren', was de bedrijfsnaam snel gekozen.

10. Starbucks

Deze koffiegigant vond zijn inspiratie in de roman van Herman Melville, Moby Dick. Starbucks is de naam van de eerste matroos en refereert volgens de oprichters naar de belangrijke rol die zeevaarders speelden in vroegere koffiehandel.

11. BlackBerry

De merknaam van deze Canadese smartphonemaker is op een tamelijk belachelijke wijze tot stand gekomen. De knoppen van de allereerste BlackBarry leken heel erg op de vruchten van een braam ('blackberry' in het Engels), waardoor de telefoon naar het fruitsoort vernoemd werd.

12. Sony

De bedrijfsnaam Sony is een afgeleide van het Latijnse woord ‘sonus', wat geluid betekent. Daarnaast was het ook dialect voor ‘sonny boy', een term die in de jaren 50 in Japan gebruikt werd om een slimme, jonge man aan te duiden.

13. Oracle

Dit was de originele naam voor de code van een project waar medeorichters Larry Ellison en Bob Oats aan werkten voor de CIA. Het project bestond uit een databank die niet zoals een orakel op alle belangrijke vragen een antwoord moest bieden. Veel verder moest er dus niet gezocht worden naar een geschikte naam.

14. Pepsi

Oorspronkelijk doopte stichter Caleb Bradham zijn drankje Brad's Drink, maar in 1898 werd die naam veranderd in Pepsi. Het woord is afkomstig van dyspepsia, wat indigestie betekent. Bradham was er dan ook van overtuigd dat de cola een helpt om voor een goede vertering.

15. Amazon

Oprichter Jeff Bezos ging op bewust op zoek naar een bedrijf dat begon met de letter ‘A', zodat zijn firma steeds bovenaan een alfabetische lijst zou komen te staan. Vervolgens leek de naam van ‘s werelds langste rivier wel passend voor zijn nieuwe bedrijf, waarvan hij hoopte dat het het grootste bedrijf ooit zou worden.