Chinese overheid investeert miljarden in treinverbinding tussen Antwerpen en China

A high speed train from Harbin to Qiqihar waits to pull out the train station in Harbin, northeast China's Heilongjiang province on July 13, 2015. A high-speed railway between two cities in northeast China's Heilongjiang province, known for its high latitudes and biting cold winters, began a trial operation on July 13, state media reported. CHINA OUT AFP PHOTO

België gaat deelnemen aan een miljardenproject van de Chinese overheid. Met nieuwe routes over land en een nieuwe route over water wil China de handelswegen tussen oost en west openstellen. Op termijn zouden ook reizigers van deze spoorverbinding gebruik kunnen maken. De hergeboorte van deze zogenaamde zijderoute wordt nu al het grootste handelsproject van de 21ste eeuw genoemd. Dat schrijft De Morgen.

De eerste plannen om deze nieuwe zijderoute, ook wel de One Belt One Road genoemd, werden al onthuld in oktober 2013. Het gaat om een reusachtig geopolitiek infrastructuurproject waarbij grote Chinese industriesteden rechtstreeks verbonden worden met belangrijke handelssteden in Centraal-Azië, West-Azië, Afrika, het Midden-Oosten en Europa. Volgens de Chinese president Xi Jinpin zouden er twee zijderoutes komen: een route over het land met cargo-treinen en een martieme route over de Zuid-Chinese zee en de Indische Oceaan.

Duurste project uit de geschiedenis
Het One Belt One Road- project gaat de geschiedenisboeken in als één van de duurste projecten ter wereld. Alleen al om de beginfase van voldoende sponsoring te voorzien, creëerde China een fonds van ruim 40 miljard dollar. Verder zal een nieuwe Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) extra geld bijeen sprokkelen en bepalen wie zal instaan voor de aanleg van de infrastructuur van de nieuwe handelswegen.

Deze Aziatische Infrastructuurinvesteringsbank telt 57 stichtende leden, met daaronder ook veertien Europese listaten. Alle Belgische buurlanden zijn van de partij en Duitsland heeft zelfs een zetel in de raad van beheer kunnen veroveren. China is uiteraard de grootste investeerder van de AIIB, maar ook India doet een stevige duit in het zakje.

Aarzelend België 
Tot ergernis van een deel van de Belgische bedrijfswereld aarzelde ons land in eerste instantie om toe te treden tot deze investeringsbank, maar daar is nu verandering in gekomen. Ter gelegenheid van het staatsbezoek van Koning Filip kondigde Vlaams minister-president Geert Bourgeois in Peking aan dat ons land officieel een lidmaatschap voor de AIIB heeft aangevraagd. “Dit lidmaatschap is van crucial belang voor ons land omdat China een steeds aantrekkelijkere markt wordt voor onze bedrijven”, verklaarde hij.

Nu dringt de vraag zich op of België de opgelopen achterstand nog kan inhalen. Voorlopig hebben enkel stichtende leden van de AIIB inspraak in de spelregels, die later deze maand aan het grote publiek bekend gemaakt worden.

Goede spoorverbinding noodzakelijk 
Tijdens een bijeenkomst met koning Filip en enkele Belgische ministers zou de president Xi de noodzaak van een goede spoorverbinding tussen China en de haven van Antwerpen benadrukt hebben. Die spoorverbinding bestaat momenteel al, maar de Chinese president lijkt erop aan te dringen dat ze ingebed wordt in zijn Zijderoute-project.

Dit initiatief krijgt heel wat kritiek. Zo vragen economen zich af of het handelsverkeer niet vooral richting Europa zal lopen waardoor goedkope Chinese producten de Europese markt nog meer zullen overspoelen. Meer details over de mogelijkheden voor reizigers zijn momenteel nog niet bekend.