Luxehotel zet robot aan de receptie

In het Ghent Marriott Hotel worden de klanten vanaf vandaag geholpen door een robot. Het 4-sterren logement aan de Korenlei heeft zo een wereldprimeur te pakken.
door
Matthias
Leestijd 1 min.

De mensachtige robot MARIO is een broertje van ZORA, die sinds een paar jaar wordt ingezet in woonzorgcentra, ziekenhuizen en scholen. Hij meet 57 centimeter en spreekt negentien talen. Dankzij gezichtherkenningssoftware is de nieuwste aanwinst van het luxehotel in staat om zich bezoekers tot zes maanden lang te herinneren. Het is de eerste keer dat niet-menselijke medewerkers buiten de zorgsector worden ingezet.

Nadat hij gisteravond al een toespraak gaf en een dansje deed, beleeft MARIO vandaag zijn echte vuurdoop aan de receptie. Volgens Céline Roosen van het Ghent Marriott Hotel wordt de robot met open armen ontvangen door zijn collega's. «MARIO zal geen mensen vervangen, maar enkel assisteren», verklaart ze aan Metro. «Niemand hoeft dus te vrezen voor zijn job.»

In eerste instantie zal de robot zich toeleggen op drie taken. «Hij kan sleutelkaarten overhandigen, babysitten in de ‘Kids Corner' en PowerPoint-presentaties geven», aldus Roosen. Daarbij kan MARIO rekenen op Thomas Cramers, een baliemedewerker die zijn collega zal programmeren.

Omdat MARIO nog in volle ontwikkeling is, moet hij op termijn nog andere kunstjes doen. «We denken bijvoorbeeld aan het bestellen van een taxi of het uitbrengen van een toast.» (ma)