Hoe het kledingmerk Uniqlo mannen zover krijgt om met plezier te gaan shoppen

Het Japanse modemerk Uniqlo is razend populair. De keten veroverde niet alleen de shoppingharten van vrouwen, maar ook die van mannen. "De kledinglijnen voor mannen zijn geen bijkomende activiteit, maar een prioriteit", klinkt het. 
door
Liesbeth
Leestijd 1 min.

Uniqlo is een wereldwijde hit. Wat in 1984 begon als een bescheiden winkel in de stad Hiroshima, is nu een groep met meer dan duizend winkels op vier continenten. Dit jaar nog is België aan de beurt: deze herfst opent de modereus de deuren in Antwerpen en Brussel. Het geheim achter het succes, is niet alleen de betaalbare, hippe kledij en de uitgekiende samenwerkingen met succesvolle ontwerpers. Uniqlo onderscheidt zich van andere retailketens door de pijlen te richten op de mannelijke consumenten. "De kledinglijnen voor mannen zijn geen bijkomende activiteit, maar een prioriteit", vertelde Steven Sare, hoofd van merchandising, in een interview met Business Insider. "Bij Uniqlo bestaat de helft van onze klanten uit mannen, terwijl onze concurrenten voornamelijk vrouwen aantrekken." Maar hoe komt het dat mannen zo graag winkelen bij Uniqlo?

Uniqlo is niet trendy

Het merk focust vooral op basics en simpele, klassieke kledij. Je moet met andere woorden geen fashionista zijn om de kleren te combineren. Mannen kunnen verschillende stukken mixen zonder er al te veel bij te moeten nadenken. Het winkelen kan dus simpel en vliegensvlug gebeuren, wat mannen best appreciëren.

Daarnaast heb je soms een model in 20 verschillende kleuren. "Als mannen een T-shirt vinden dat past, kunnen ze het kopen in verschillende kleuren en combineren met een simpele jeans", vertelt Sare. Zo komen mannen minder vaak dan vrouwen naar Uniqlo, maar per keer geven ze wel veel meer geld uit.

Slim textiel

Een tweede troef is een speciaal ontwikkelde stof, die zweet omzet in warmte en lucht vasthoudt om te voorkomen dat warmte het lichaam verlaat. In tegenstelling tot andere ketens, maakt Uniqlo niet alleen sportkledij van die stof, maar ook professionele outfits. Denk maar aan broeken en polo's die glad, droog en comfortabel aanvoelen, zelfs als je zweet. "Mannen kopen dit soort kledij graag, omdat het praktisch is en een probleem oplost", redeneert Sare. "Daarnaast besteden veel mannen hun tienerjaren in sportkledij. Onze kledij kopen voelt daarom als een vertrouwde ervaring."

Net zoals sportmerken zoals Nike en Under Armour gebruik maken van bekende atleten, heeft Uniqlo in het verleden al samengewerkt met bekende sporters zoals de tennisser Novak Djokovic.

Waar voor je geld

De Japanse kledingketen staat bekend om goede kwaliteit aan te bieden aan een betaalbare prijs. Sare zelf spreekt van "ongelofelijke prijzen". "Zo kan je bij ons al een kasjmieren trui op de kop tikken voor 80 euro. Bij andere designers kost een soortgelijke trui maar liefst 205 euro." Waarom Uniqlo zulke lage prijzen kan veroorloven? Door enorme hoeveelheden van een paar items aan te bieden, kan het merk beter onderhandelen over de prijs van de stoffen.

Op maat gemaakte looks

Uniqlo beseft heel goed dat mannen geen T-shirts willen kopen die er recht of vierkant uitzien. "Dankzij uitgebreid onderzoek weten we dat onze mannelijke shoppers graag perfect aansluitende kledij dragen." De kledij moet er dus niet alleen goed uitzien op de paspop, maar ze moet ook goed zitten. Dat geldt bovendien ook voor jeansbroeken. "Broeken, T-shirts, ... alles moet flatteren", besluit Sare.