68 procent van Generatie Y heeft 'digitale oogvermoeidheid'

door
Joris
Leestijd 2 min.

Een recente studie van de Vision Council, een Amerikaanse organisatie van fabrikanten en leveranciers in de optische industrie, toont aan dat 68 procent van de zogenaamde 'milennials' of 'Generatie Y' - mensen geboren tussen 1982 en 2001 - last heeft van 'digitale oogvermoeidheid'.

Een aantal factoren leiden tot die vermoeidheid. Maar waar het eigenlijk om gaat, is dat lang staren naar een scherm - een computerscherm, een laptopscherm, een televisie, een tablet of een mobiele telefoon - onnatuurlijk en ongezond is.

Kleine en onduidelijke afbeeldingen brengen ons ertoe een zekere spanning in onze ogen teweeg te brengen. We forceren onze ogen zodat we ons kunnen focussen. Bovendien knipperen we minder met onze ogen wanneer we naar een scherm kijken en dat kan leiden tot droogheid en irritatie van de ogen.

Het blauwe licht afkomstig van zo'n digitale schermen - HEV licht - doet de vermoeidheid van de ogen toenemen. De Vision Council meldt dat onderzoek suggereert dat constante blootstelling aan dat licht zelfs zenuwcellen in de binnenste laag van het netvlies kan aantasten.

Tot de symptomen van digitale oogvermoeidheid behoren rode ogen, droge ogen, een wazig zicht, waterige ogen en hoofdpijn.

De beste manier om de aandoening te vermijden, is om zoveel mogelijk pauzes in te lassen. Hoe vaak het best is, is onduidelijk. Maar de Vision Council raadt een zogenaamde "20-20-20 pauze" aan. Elke twintig minuten een pauze nemen van twintig seconden en kijken naar iets dat op twintig voet - of zes meter - afstand ligt.

Andere tips zijn het aanpassen van je scherminstellingen, zodat je geen extra inspanningen hoeft te leveren wanneer je iets ziet of leest, en de opticien eens raadplegen, want er bestaan speciale lezen die digitale oogvermoeidheid kunnen tegengaan.