«Slechtzienden willen sporen zonder risico»

Niets vervelender dan een trein met 20 minuten vertraging? Denk dan eens aan blinden en slechtzienden. Zij moeten bij elke treinrit rekening houden met een verplichte reservatie, 24 uur voor vertrek. «Onhoudbaar», klinkt het.
door
Liesbeth
Leestijd 2 min.

«We willen geen zoethoudertjes meer». Zo luidt de slogan van de actie van Het Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen (SBPV vzw). Vandaag delen ze flyers, doorprikt met een lolly, uit in de stations Brugge en Brussel-Noord. Zo willen ze de NMBS uitnodigen om het gesprek opnieuw op gang te trekken.

Momenteel moeten blinden en slechtzienden 24 uur op voorhand assistentie vragen bij de NMBS. Onhoudbaar, meent woordvoerster van SBPV Ria Decoopman. «Dat betekent dat je onmogelijk een spontane uitstap naar de zee kunt maken als de zon plots schijnt. Of wat als je baas vraagt om langer te werken of als er een vergadering uitloopt? Dan sta je daar», vertelt Ria, die zelf ook blind is, aan Metro. «Dan moeten we op eigen risico sporen. Meestal spreken we dan medereizigers aan, maar die zijn zelf vaak te opgejaagd om je te helpen. Het is al meerdere keren voorgevallen dat ik anderhalf uur op een perron moest wachten tot iemand me wou helpen. En als je moet overstappen, wordt de hele reis nog moeilijker.»

Met de actie wilt SBPV gewone treinreizigers op de hoogte brengen van deze problematiek, en vraagt de vereniging de petitie van Timmy De Wael mee te ondersteunen. «Op politiek vlak willen we de onderhandelingen weer opstarten. Wij vragen dat de NMBS de termijn langzaam afbouwt naar één uur, zoals nu het geval is in Nederland. Misschien kan de NMBS zich laten inspireren door de Vlaamse regering die wel werkt aan de afbouw van de 24-regel bij De Lijn. Het is vijf voor twaalf, de hoogste tijd om opnieuw aan de tafel te gaan zitten.»

(LDC)