Doet u morgen mee aan E-mailloze Vrijdag?

door
Hans
Leestijd 2 min.

Morgen is het E-mailloze Vrijdag, de zevende editie ondertussen. Werkgevers en werknemers worden opgeroepen om die dag geen of zo weinig mogelijk e-mails te versturen. Dat laat de initiatiefnemer, Gunnar Michielssen, weten.

Computergebruikers zijn alsmaar meer verknocht aan e-mailverkeer. Uit een recent onderzoek van het consultancybedrijf McKinsey blijkt dat de gemiddelde Belg zo goed als een derde van de werktijd al mailend doorbrengt. Een nobel initiatief van Michielssen dus. «Al helpt zo'n E-mailloze Vrijdag het e-mailprobleem de wereld niet uit, het creëert wel bewustwording en afstand”, beseft de initiatiefnemer.

Informatieverslaving

Die bewustwording is broodnodig, zoveel is duidelijk. Infomanie, de psychologische nood om voortdurend nieuwe informatie te checken, leidt alsmaar vaker tot een echte Postvak In-verslaving.

Enkele cijfers: 18% van de professionele e-mailgebruikers checkt zijn mail al vóór men op het werk aankomt. Bij de smartphone-bezitters loopt dit zelfs op tot een hallucinante 80%. Eens aangekomen op de werkplek is het openen en screenen van de inbox voor maar liefst 94% van de professionals hun allereerste dagtaak. Het grote probleem met e-mails lijkt dus niet het grote aantal te zijn, maar het feit dat e-mail gebruikt wordt als instant communicatiemiddel

Communicatiekanalen blijven toenemen

Bovendien wordt deze e-mailverslaving absurder naarmate er meer communicatiekanalen zijn. «Voor dringende berichten zijn mensen bereikbaar via de vaste én mobiele telefoon. In veel bedrijven is instant messaging zoals Lync of Same Time aan een steile opmars bezig. Skype en andere vormen van personal conferencing sijpelen eveens binnen op de werkplek», meent Michielssen.

Een vreemd gevolg is dat veel mensen zich volledig laten leiden door nieuwe inkomende berichten. Steeds meer werknemers erkennen zelfs dat ze op de werkplek niet meer aan werken toekomen door de vele onderbrekingen die nodig zijn om de elektronische post af te handelen. Studenten ervaren hetzelfde: zij studeren massaal in de bibliotheek omdat de verleiding om te communiceren op kot té groot is. «Als we de werkplek in ere willen herstellen, is een grondige mentaliteitswijziging absoluut noodzakelijk», besluit Michielssen.